Co dělat, když se vám ztratí cestovní zavazadlo?
Chystáte se na cestu letadlem? Je dobré si před letem zjistit důležité informace. Myslete na to, jakou hmotnost by vaše zavazadlo nemělo přesáhnout, jaké věci se nesmí převážet. Není špatné vědět, že ostré věci a tekutiny s obsahem nad 100 ml je zakázané převážet v příručním cestovním kufru. Může nastat situace, kdy vám letecká společnost poničí váš cestovní kufr, někdy se může stát i to, že se vaše cestovní tašky ztratí. Co potom dělat? V nadcházejícím textu najdete užitečné informace, které vám pomohou s případnými problémy na letišti.
Problém se zavazadly
Pokud budete mít při cestování smůlu, můžou se vaše kufry zpozdit, poškodit či ztratit. V každé situaci je letecký dopravce za vaše zavazadla zodpovědný a máte nárok na náhradu vzniklé škody. Pokud po přistání zjistíte, že je vaše zavazadlo poškozené a navíc se vám z něj ztratilo nějaké zařízení, máte nárok na odškodné za kufr i odcizené věci. Reklamační protokol musíte u letecké společnosti vyplnit do sedmi dní. Pokud vaše cestovní kufry dorazí zpožděně, musíte podat reklamaci do 21 dnů od převzetí zavazadel. Samozřejmě lze požadovat náhradu nákladů za věci, které jste si museli zakoupit (hygienické potřeby, plavky, oblek). Pokud dojde ke ztrátě zavazadla, můžete požadovat náhradu škody za cestovní kufr i za veškeré věci. Výši nároku je potřeba doložit.
Komerční pojišťovny
Letecké společnosti většinou odpovídají za obsah zavazadel do částky 33 tisíc korun. Jestliže povezete vybavení, které tuto částku přesahuje, je určitě dobré kufry pojistit u některé z komerčních pojišťoven.
Škoda majetku
Může se stát, že při nalévání nápojů došlo k turbulencím a stevardka vás polije džusem. Jestliže jste na služební cestě, jistě nebudete rádi, že váš značkový oblek, který nebyl nejlevnější, je zničený. V takové situaci máte nárok minimálně na proplacení služeb čistírny. Stačí se obrátit na reklamační oddělení letecké společnosti. Ještě na palubě letadla je nutné vyplnit protokol o situaci, jinak by se reklamace neuznala.